Att tänka på vid flytt
Ska du flytta hemifrån eller ihop med din partner? Att flytta framkallar starka känslor såsom glädje och förväntan, men det kan ofta vara en rätt omständig process. Det är inte alltför sällan du kan känna dig överöst med sysslor som behöver utföras. Underlätta flyttprocessen genom att planera din tid i form av en prioriteringslista. Till din hjälp har vi därför skrivit en checklista inför din flytt så du enklare vet i vilken ände du ska börja.
Boka flytthjälp
Det är först när du ska börja packa inför flytten som du inser hur mycket skräp och grovavfall du har i hemmet. Att rensa hemmet är högaktuellt och du inser då snabbt att den tiden du avsatte för flyttprocessen inte räcker till. Du står då i valet eller kvalet – boka flytthjälp eller utföra flytten själv. Att göra det själv kostar dig inte lika mycket men sker på bekostnad av annat. Det finns goda skäl till att anlita en flyttfirma. Du slipper åka på onödiga skador när du lyfter dina tunga möbler och du behöver inte boka släp eller transport. Som med allt annat behöver du även här vara tidigt ute för att få tag på en flyttbil då många snabbt blir uppbokade.
Genom att boka flytthjälp med oss på Flyttgubbarna får du hjälp med packning av dina ägodelar till transport till den nya lägenheten. Alla våra tjänster täcks av en ansvarsförsäkring vilket gör att du som kund kan känna dig i trygga händer. När du bokar med oss ingår det även lån av flyttkartonger i upp till två veckor.
Planera packningen
Som tidigare nämnt behöver du planera packningen för att ligga i fas med ut- och inflyttningsdatumet. Rensa på vinden och i hemmet för att se vad du vill behålla och vad du önskar skänka bort, alternativt slänga bort. Ska du utföra flytten på egen hand rekommenderar vi att du använder dig av flyttkartonger. Använder du dig av Ikea-påsar eller liknande finns det risk för att dina ägodelar kommer till skada under transporten. Vi på Flyttgubbarna vet hur man packar på ett sätt som underlättar flytten både för upp- och nedpackning. Du kan kan kombinera din flytt med vår packhjälp .
Gör en adressändring
När du har ditt inflyttningsdatum klart kan du nu göra en adressändring genom skattverket. En flyttanmälan kostar ingenting. Du kan göra en adressändring senast en vecka efter att du flyttade till nya bostaden för att din anmälan ska räkna med inflyttningsdagen.
Du behöver även göra en adressändring på webbplatsen adressändring.se. Att göra en adressändring kostar ingenting, men att göra en eftersändning sker mot en mindre kostnad beroende på hur länge du förväntas utnyttja tjänsten. En eftersändning är viktigt att anmäla för att få din post skickad till din nya adress och gäller i 12 månader.
Se över dina avtal och försäkringar
Är det så att du har nuvarande avtal och försäkringar som behöver sägas upp eller förnyas är det bra om detta är ordnat vid inflytt. Börja med att flytta över det gamla bolånet. Tog du ditt tidigare lån innan 2016 så omfattas det inte av amorteringskravet. Dock styrs inte alla banker efter samma regler. Därmed kan det vara bra att kolla upp vad som gäller för banken i fråga. I samband med det kan du även jämföra hur räntan ser ut hos olika banker så du får en bra ränta.
Ordna även hemförsäkring som görs enkelt genom att du kontaktar ditt försäkringsbolag och meddelar dem från vilket datum det bör gälla. Vidare måste du teckna ett nytt elavtal. Kontakta elbolaget du är intresserad av för att höra med dem om hur du tecknar ett nytt och säger upp ditt gamla. Bor du i radhus eller villa behöver du dessutom teckna ett abonnemang för sophämtning. Sist men inte minst, glöm inte bort bredbandet!
Flyttstädning
När bostaden väl är tom är det hög tid att genomföra en noggrann och grundlig städning. En fin och välstädad bostad kan öka försäljningspriset avsevärt. Se därför till att lämna din bostad i toppskick! Har du själv inte tid för städningen finns det hjälp att få. Våra kunder brukar boka flytthjälp i kombination med flyttstädning. Skicka en kostnadsfri offert till oss så hör vi av oss inom 24 timmar.