FAQ
Vi hjälper dig få svar på dina frågor
Kunders vanligaste frågor kring flytt och städ
I vår FAQ har vi samlat de vanligaste frågorna om flyttstädning och flytthjälp. Har du andra frågor som du inte har fått svar på får du gärna kontakta oss på: 08-121 441 30
Vi rekommenderar att du bokar din flytthjälp och flyttstädning minst en vecka i förväg om du vill ha en tid runt månadsskiftet. Annars går det bra att boka några dagar innan resterande dagar av månaden. Du kan självklart alltid ringa oss i sista minuten för att höra om vi har lediga tider.
När du lämnar din bostad innan en flyttstädning ska bostaden vara tom, kyl och frys ska stängas av kvällen innan (lägg en handduk under). Om du har bokat en flyttstädning efter kl.16:00 är det viktigt att meddela oss om du har planer på att lämna kvar lampor i bostaden. Du bör även meddela om du lämnar kvar något som inte tillhör lägenheten och som INTE ska slängas. Du behöver meddela oss om det finns fönster som är svåråtkomliga eller är svåra att öppna (exempelvis på grund av fönsterramarna är gamla/slitna).
Om du eller någon annan inte kan vara på plats vid den överenskomna tiden för att öppna åt personalen går det bra att lämna nycklar med bud till oss. OBS. På grund av den rådande pandemin behöver alla kontorsbesök bestämmas via mejl/telefon då vi inte alltid har någon på plats. Kontakta oss här.
I flyttstädningen ingår inte rengöring av vattenlåsen under kranarna, städning av balkong och invändig rengöring av diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Självklart kan du lägga till detta i din bokning.
När du gör din bokning får du veta på ett ungefär hur lång tid flyttstädningen tar, den uppskattade tiden kan avvika med + – 1 timme.
Vi tar med oss all nödvändig städutrustning som behövs för att utföra städningen och tar 100 kronor i materialkostnad. Har du egen utrustning för detta kan du meddela detta vid bokningen.
För hemstädningar är det kundens ansvar att ha städmaterial på plats.
Betalning sker via direktbetalning och skall vara oss tillhanda innan tjänsten är slutförd. En administrationsavgift på 29 kronor tillkommer.
Priser är alltid efter RUT-avdrag om inget annat anges.
Vill du hellre ha faktura behöver detta nämnas vid bokningstillfället.
När du bokar din flytthjälp eller flyttstädning lämnar du ditt personnummer och sedan sköter vi på Flyttgubbarna allt det administrativa kring RUT-avdraget. Du får en bekräftelse hem från Skatteverket att du har utnyttjat x antal kronor för hushållsnära tjänster.
Läs mer om rutavdraget här:
www.flyttgubbarna.se/rutavdrag
Om du inför din flyttstädning inte hunnit tömma bostaden bör du meddela oss detta senast 24 timmar innan din bokade flyttstädning. Flyttstädningen kommer utföras som vanligt med undantag från de områden som är möblerade, där kommer det endast att rengöras runt möblerna. Om du vill ha möbler rengjorda eller flyttade kan du boka in det som tilläggstjänst.
Vi utför flyttstädning av alla typer av bostäder i hela Stockholm? och Göteborg. Det kan till exempel vara flyttstädning av bostadsrätter, hyresrätter, fritidshus, villor, radhus m.m. Vi erbjuder även flytthjälp och flyttstädning åt företag.
På våra flyttstädningar i Stockholm och Göteborg har vi alltid nöjd-kund-garanti. Om flyttstädningen inte är korrekt utförd tar du kontakt med oss inom 7 dagar via e-post. Om flyttstädningen inte är korrekt utförd återkopplar vi till dig för att komma ut direkt och åtgärda det kostnadsfritt.
Begär en kostnadsfri offert & få svar inom en timme