FAQ

VANLIGA FRÅGOR INFÖR EN FLYTT ELLER FLYTTSTÄDNING

Här har vi samlat svar på frågor som våra kunder brukar ha om flyttstädning och flytthjälp i Stockholm. Om du har frågor som du inte hittar svar på här så är du varmt välkommen att kontakta oss.

bild kontaktcykel

Hur långt innan behöver jag boka flyttstädning eller flytthjälp?

Vi rekommenderar att du bokar din flytthjälp och flyttstädning minst en vecka i förväg om du vill ha en tid runt månadsskiftet. Andra delar av månaden räcker det med några dagar innan. Du kan självklart alltid ringa oss i sista minuten för att höra om vi har tider lediga.

Vad ska jag tänka på innan en flyttstädning?

När du lämnar din bostad innan en flyttstädning ska bostaden vara tom, kyl och frys ska stängas av kvällen innan (lägg en handduk under). Om du bokat en flyttstädning efter klockan 16:00 är det viktigt att meddela oss om du inte lämnar lampor kvar i bostaden. Du bör även meddela om du lämnar kvar något som inte tillhör lägenheten och som INTE ska slängas. Du behöver meddela oss om det finns fönster som är svåråtkomliga eller är svåra att öppna (exempelvis på grund av ålder).

Hur överlämnar jag nycklar inför flyttstädningen eller flytthjälpen?
Om du eller någon annan inte kan vara på plats vid den överenskomna tiden för att öppna åt personalen går det bra att lämna nycklar med bud till oss.

Vad ingår inte i en flyttstädning?
I flyttstädningen ingår inte rengöring av balkong. Självklart kan du lägga till detta i din bokning om du meddelar oss vid bokningstillfället.

Hur lång tid tar flyttstädningen?
När du gör din bokning får du veta på ett ungefär hur lång tid flyttstädningen tar, den uppskattade tiden kan avvika med +-1 timme.

Behöver jag lämna städmaterial vid flyttstädning?
Vi tar med oss all nödvändig städutrustning som behövs för att flyttstäda.

Hur betalar jag för flyttstädningen?
När städbesiktningen är godkänd skickar vi en faktura till den e-postadress du angivit vid bokning av flyttstädning. Om du istället vill ha en pappersfaktura tillkommer en faktureringsavgift på 25 kr.

Hur utnyttjar jag RUT-avdraget vid flytthjälp och flyttstädning?
När du bokar din flytthjälp eller flyttstädning lämnar du ditt personnummer och sedan sköter vi på Flyttgubbarna allt det administrativa kring RUT-avdraget. Du får en bekräftelse hem från Skatteverket att du har utnyttjat x antal kronor för hushållsnära tjänster.

Går det att boka flyttstädning även om bostaden inte står tom?
Om du inför din flyttstädning inte hunnit tömma bostaden bör du meddela oss detta senast 24 timmar innan din bokade flyttstädning. Flyttstädningen kommer utföras som vanligt med undantag från de områden som är möblerade, där kommer det endast att rengöras runt möblerna. Om du vill ha möbler rengjorda eller flyttade kan du boka in det som tilläggstjänst. Självklart kan du även anlita oss för flytthjälp och då sköter vi hela flytten åt dig.

Vilka typer av bostäder flyttstädar ni?
Vi utför flyttstädning av alla typer av bostäder i hela Stockholmsområdet. Det kan till exempel vara flyttstädning av bostadsrätter, hyresrätter, fritidshus, villor, radhus m.m.
Vi erbjuder även flytthjälp och flyttstädning åt företag.

Vad händer om jag inte är nöjd med flyttstädningen?
På våra flyttstädningar i Stockholm har vi alltid nöjd-kund-garanti. Om flyttstädningen inte är korrekt utförd tar du kontakt med oss inom 7 dagar, antingen via telefon eller e-post. Om flyttstädningen inte är korrekt utförd åtgärdar vi det omgående, alltid kostnadsfritt och inom 48 timmar.